دست برتر دانشگاه آزاد اسلامی در ۱۲ رشته تحصیلی در کشور

دست برتر دانشگاه آزاد اسلامی در ۱۲ رشته تحصیلی در کشور

انتشار: ۱۴ تیرماه ۱۳۹۸

دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه‌بندی جدید شانگهای که امسال منتشر شد، در ۱۲ رشته بالاتر از دانشگاه‌های دولتی قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی واحد تهران مرکزی به نقل از روزنامه فرهیختگان، نظام‌های رتبه‌بندی زیادی در دنیا وجود دارند که با شاخص‌های مورد نظر خود عملکرد دانشگاه‌های جهان را ارزیابی می‌کنند.

این روزها تصویر دانشگاه‌های ایران در آینه این پایگاه‌های رتبه‌بندی نشان از رشد و درخشش در میان برترین‌های جهان دارد. یکی از این رتبه‌بندی‌ها شانگ‌های است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می‌شود. در واقع شانگهای یکی از سه نظام معتبر رتبه‌بندی در سطح بین‌المللی است. کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیات‌علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه چهار معیار به‌کار برده‌شده در نظام رتبه‌بندی شانگهای است که توسط ۶ شاخص ارزیابی می‌شوند.

نظام رتبه‌بندی شانگهای (Shanghai Ranking) از سال ۲۰۰۹ توسط افراد دانشگاهی این رتبه‌بندی را منتشر می‌کند. این نسخه از رتبه‌بندی شامل رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در ۵۴ موضوع در علوم طبیعی، مهندسی، علوم زیستی، علوم پزشکی و علوم اجتماعی است و بیش از ۴۰۰۰ دانشگاه در این رتبه‌بندی حضور دارند. شاخص‌های این رتبه‌بندی در چند بخش قرار دارد؛ بخش مقالات که به میزان تعداد مقالاتی که توسط یک موسسه در یک موضوع علمی ارائه شده است، می‌پردازد. در بخش استنادات نیز برای اندازه‌گیری میانگین تاثیر مقاله‌هایی که توسط یک موسسه در یک موضوع علمی نوشته شده، در نظر گرفته شد. تعداد کل استادان برنده جایزه قابل‌توجه در یک موضوع علمی نیز در این رتبه‌بندی تاثیر دارد.

چند روز پیش هم آخرین رتبه‌بندی این پایگاه اعلام شد و نکته مهم اینکه رتبه‌بندی سال ۲۰۱۹ توسط شانگهای نشان از درخشش دانشگاه آزاد اسلامی در میان سایر دانشگاه‌های جهان و البته ایران دارد. بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان امسال در هر پنج حوزه علوم طبیعی، مهندسی، علوم زیستی، علوم پزشکی و علوم اجتماعی حرفی برای گفتن داشته و توانسته رتبه‌های بالایی را کسب کند و در بسیاری از رشته‌ها بالاتر از دانشگاه‌های دولتی قرار گیرد.

در این گزارش رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در تمام رشته‌های پنج حوزه را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدیم که این دانشگاه در رشته‌های اقتصاد و مدیریت در حوزه علوم اجتماعی، ریاضی، فیزیک و شیمی در حوزه علوم طبیعی، رشته مکانیک، ابزار و فناوری، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی مواد، علوم نانو، مهندسی انرژی، مهندسی محیط‌زیست، مهندسی صنایع غذایی و مهندسی بیوتکنولوژی در حوزه مهندسی دست بالاتر را نسبت به دانشگاه‌های دولتی دارد و در بسیاری از رشته‌ها نیز در جایگاه مشترک با دانشگاه‌های دولتی قرار گرفته است.

علوم طبیعی؛ دانشگاه آزاد اسلامی در ۳ رشته در صدر و در ۳ رشته همپای دانشگاه تهران

در حوزه علوم طبیعی هشت رشته معرفی شده که دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است در ۶ رشته رتبه‌آوری داشته باشد. این دانشگاه در ریاضیات رتبه ۲۰۰-۱۵۱، در رشته فیزیک رتبه ۴۰۰-۳۰۱، در رشته شیمی رتبه ۳۰۰ – ۲۰۱، در رشته زمین‌شناسی رتبه ۵۰۰ – ۴۰۱، در رشته محیط‌زیست رتبه ۵۰۰ – ۴۰۱ و در رتبه علوم جوی رتبه ۴۰۰-۳۰۱ را از آن خود کرده است.

با نگاهی به رتبه سایر دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه‌بندی متوجه خواهیم شد که دانشگاه آزاد اسلامی در علوم طبیعی بالاتر از سایر دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

ریاضی: دانشگاه آزاد اسلامی در رده ۲۰۰-۱۵۱، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رده ۴۰۰-۳۰۱
فیزیک: دانشگاه آزاد اسلامی در رده ۴۰۰-۳۰۱، دانشگاه صنعتی اصفهان در رده ۵۰۰ – ۴۰۱
شیمی: دانشگاه آزاد اسلامی در رده ۳۰۰-۲۰۱، ‏‬ دانشگاه تهران در رده ۵۰۰ – ۴۰۱ و دانشگاه یاسوج در رده ۵۰۰ – ۴۰۱
علوم زمین: دانشگاه آزاد اسلامی در رده ۵۰۰ – ۴۰۱، دانشگاه تربیت مدرس در رده ۵۰۰ – ۴۰۱ و ‏‬ دانشگاه تهران در رده ۵۰۰ – ۴۰۱
محیط‌زیست: دانشگاه آزاد اسلامی در رده ۵۰۰ – ۴۰۱، دانشگاه تهران در رده ۵۰۰ – ۴۰۱
علوم جوی: دانشگاه آزاد اسلامی در رده ۴۰۰-۳۰۱، دانشگاه تهران در رده ۴۰۰-۳۰۱

علوم اجتماعی؛ درخشش مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی

وضع دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی نیز از سایر دانشگاه‌های ایرانی بهتر است. در این حوزه ۱۴ رشته معرفی شده که دانشگاه آزاد اسلامی در دو رشته اقتصاد و مدیریت توانسته است رتبه‌های خوبی به دست آورد. این دانشگاه تنها دانشگاه در ایران است که توانسته در رشته اقتصاد رتبه کسب کرده و در رده ۵۰۰-۴۰۱ قرار بگیرد.

در رشته مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی در رده ۲۰۰-۱۵۱، دانشگاه تهران در رده ۳۰۰-۲۰۱، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رده ۴۰۰-۳۰۱، دانشگاه صنعتی شریف در رده ۴۰۰-۳۰۱ و دانشگاه علم و صنعت ایران در رده ۵۰۰-۴۰۱ قرار دارند. با این اوصاف دانشگاه آزاد اسلامی در رشته مدیریت حتی بالاتر از دانشگاه تهران قرار گرفته است.

علوم زیستی؛ دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه اول

در حوزه علوم زیستی چهار رشته حضور دارند که دانشگاه آزاد اسلامی در دو رشته توانسته است رتبه کسب کند. رتبه۳۰۰-۲۰۱ در رشته کشاورزی و رتبه ۲۰۰-۱۵۱ در رشته دامپزشکی متعلق به این دانشگاه است.

در رشته کشاورزی دانشگاه تهران در رده ۲۰۰-۱۵۱، دانشگاه آزاد اسلامی در رده ۳۰۰-۲۰۱،‏‬ ‏‬ دانشگاه صنعتی اصفهان در رده ۴۰۰-۳۰۱ و‏‬ دانشگاه تربیت مدرس در رده ۴۰۰-۳۰۱ قرار دارند.

در رشته دامپزشکی نیز دانشگاه آزاد اسلامی در رده ۲۰۰-۱۵۱، دانشگاه تهران در رده ۲۰۰-۱۵۱، دانشگاه فردوسی مشهد در رده ۳۰۰-۲۰۱، دانشگاه شیراز در رده ۳۰۰-۲۰۱ و دانشگاه تربیت مدرس در رده ۳۰۰-۲۰۱ قرار دارند. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی در رشته دامپزشکی در میان سایر دانشگاه‌های ایران در پله اول ایستاده است.

علوم پزشکی؛ حضور سه رشته پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی

در حوزه علوم پزشکی ۶ رشته وجود دارد که دانشگاه آزاد اسلامی در سه رشته از این ۶ رشته دارای رتبه است. در دسته‌بندی علوم دهان و دندانپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی دارای رتبه ۳۰۰-۲۰۱ در جهان و پس از دانشگاه علوم پزشکی تهران و در رتبه‌بندی مشترک با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در کشور قرار گرفته است.

در رتبه‌بندی داروسازی و علوم دارویی، دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه ۴۰۰-۳۰۱ جهان و پس از دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشهد و در رتبه‌بندی مشترک با دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی در کشور جای دارد. همچنین در رتبه‌بندی فناوری پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه ۴۰۰-۳۰۱ جهان و در رتبه‌بندی مشترک با دانشگاه علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی و علوم پزشکی تهران در کشور قرار گرفته است.

علوم مهندسی؛ ۱۱ رشته مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی بالاتر از دانشگاه‌های دولتی

در حوزه علوم مهندسی ۲۲ رشته قرار دارند که دانشگاه آزاد اسلامی در ۱۸ رشته آن موفق به کسب رتبه شده است. این دانشگاه در رشته مهندسی مکانیک رتبه ۳۶، مهندسی برق و الکترونیک رتبه ۳۰۰-۲۰۱، رشته اتوماسیون و کنترل رتبه ۲۰۰-۱۵۱، در رشته مهندسی مخابرات رتبه ۳۰۰-۲۰۱ و در رشته ابزار علم و فناوری رتبه ۳۳ را کسب کرده است. این در حالی است که در رشته مکانیک بالاترین رتبه متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی و پس از آن به ترتیب دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی، ‏‬دانشگاه سمنان، ‏‬دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه کاشان، دانشگاه گیلان، دانشگاه تبریز، دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه شیراز قرار دارند.

در رشته ابزار علم و فناوری هم دانشگاه آزاد اسلامی در پله اول نسبت به دانشگاه‌های دولتی ایستاده است.

بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان همچنین در رشته مهندسی کامپیوتر رتبه ۲۰۰-۱۵۱، مهندسی عمران رتبه ۷۵-۵۱، مهندسی شیمی رتبه ۳۷، علوم و مهندسی مواد رتبه ۳۰۰-۲۰۱، علوم نانو و فناوری نانو رتبه ۴۰۰-۳۰۱، علوم و مهندسی انرژی رتبه ۱۵۰ -۱۰۱، مهندسی محیط‌ زیست رتبه ۵۰۰-۴۰۱، منابع آب رتبه ۱۵۰-۱۰۱، علوم و فناوری مواد غذایی رتبه ۱۰۰-۷۶، بیوتکنولوژی رتبه ۴۰۰-۳۰۱، فناوری حمل‌ونقل رتبه ۲۰۰-۱۵۱، متالورژی رتبه ۱۰۰-۷۶ و مهندسی معدن رتبه ۴۶ را به خود اختصاص داده است.

با این اوصاف دانشگاه آزاد اسلامی در رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی مواد، علوم نانو، مهندسی انرژی، مهندسی محیط‌زیست، مهندسی صنایع غذایی و مهندسی بیوتکنولوژی نیز بالاتر از دانشگاه‌های دولتی است.