بازماندگان از تحصیل میتوانند در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه تحصیل دهند

بازماندگان از تحصیل میتوانند در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه تحصیل دهند

انتشار: بیست و سوم مردادماه ۱۳۹۳

بازماندگان از تحصیل میتوانند در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه تحصیل دهند. به گزارش کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی، در عصر تخصصی شدن مشاغل رفتن به دانشگاه و ادامه تحصیل برای تصدی بسیاری از کارها اجتناب‌ناپذیر است اما همه کسانی که دانشجو می‌شوند نمی‌توانند به عنوان یک دانش‌آموخته دانشگاه را ترک کنند.

عوامل مختلفی نظیر هزینه‌ها، مشکلات خانوادگی، کاری و … باعث شده و می‌شود تا دانشجویان و جوانان در دوران تحصیل با مشکل مواجه شوند و اقدام به ترک تحصیل‌کنند. در جمع بازماندگان از تحصیل حتی کسانی را می‌توان سراغ گرفت که پس از پذیرش در آزمون‌های ورود به دانشگاه، ثبت‌نام نیز نکرده‌اند. اما چندی پیش دانشگاه آزاد اسلامی در بخشنامه‌ای به افراد بازمانده از ادامه تحصیل این نوید را داد که می‌توانند بدون احتساب در سنوات و بدون دریافت هیچ گونه شهریه‌ای در نیم‌سال‌هایی که به دانشگاه مراجعه نکرده‌اند، برای ادامه تحصیل به دانشگاه برگردند.

راه بازگشت دانشجویان بازمانده از تحصیل هموار شد. بر اساس این بخشنامه، تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که به دلایل مختلف از ادامه تحصیل بازمانده‌، ترک تحصیل کرده یا مراجعه نکرده‌ یا در صورت قبولی موفق به ثبت‌نام نشده‌اند و همچنین به هر دلیلی انصراف داده‌اند، در صورت مراجعه برای ادامه تحصیل، براساس مصوبه کمیسیون موارد خاص آموزشی، می‌توانند ثبت‌نام کنند.

نظر دانشجویان بازمانده از تحصیل

به همین منظورخبرنگار خبرگزاری آنا در یک گزارش میدانی و برای روشن شدن جزئیات این موضوع و اینکه نظر دانشجویان از تحصیل بازمانده  یا ترک تحصیل کرده چیست، به سراغ چند‌تن از این افراد رفت که بیشتر این افراد از تصمیم دانشگاه آزاد ابراز خوشحالی و  برخی اعلام کردند برای ادامه تحصیل اقدام به ثبت نام می‌کنند.

آقای الف.عربی ۳۴ ساله که رشته ادبیات را در دانشگاه کاشان به پایان رسانده است، در ابتدای صحبت‌هایش می‌گوید، فرصتی که دانشگاه آزاد اسلامی در اختیار افراد از تحصیل باز مانده قرار داده است بسیار کار ارزنده‌ و اقدامی شایسته است و بازماندگان از تحصیل می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

عربی می‌‌افزاید: من سال ۷۲ در رشته حقوق  درمقطع  کارشناسی در دانشگاه آزاد قبول شدم اما چون هم زمان بود با قبول شدنم در کنکور سراسری و از طرفی هم آن زمان مشکل مالی داشتم از رفتن به دانشگاه آزاد منصرف شدم و ترجیح دادم  اولویت دوم خودم که ادبیات بود را در دانشگاه دولتی ادامه بدهم.

وی می‌گوید: واقعا از اینکه در آن زمان در رشته مورد علاقه‌ام که حقوق بود ادامه تحصیل ندادم پشیمان هستم ولی با این اقدام دانشگاه آزاد به احتمال زیاد برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه‌ام  از این فرصت یک ترمه استفاده می‌کنم و  ادامه تحصیل می‌دهم.
به سراغ یکی دیگر ازبازماندگان از تحصیل می‌رویم و نظر وی را نیز جویا می‌شویم، خانم م. حسنی دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی  ۷ سال قبل در یکی از واحدهای استان فارس کل واحدهای درسی خود را به پایان رسانده و به دلیل ازدواج،امکان دفاع از پایان نامه را نیافته است.

وی چند ماه قبل برای پیگیری پرونده تحصیلی خود به دانشگاه مراجعه کرده  و از سوی دانشگاه به وی اعلام شده بود که باید شهریه ثابت کل این سال‌های غیبتش را بپردازد.

حسنی از بخشنامه جدید استقبال می‌کند و می‌گوید، با توجه به این که بخشی از این دانشجویان نظیر من هم اکنون تشکیل خانواده داده‌اند و بعضا مادر یا پدر هستند، خوب است فرصت مناسبی برای انتقال این دانشجویان و تحصیل در محل سکونتشان نیز فراهم شود.

آقای ح. عباسی  نیز کسی است که سال ۸۱ دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد بوده است و به علت مشکلات مالی و تامین مسائل معیشتی خانواده مجبور به ترک تحصیل شده، او به خبرنگار‌ آنا می‌گوید، طبق قانون قدیم من به علت انباشت شهریه‌ ثابت ترم‌هایی که نگذراندم از حق ادامه تحصیل محروم شده بودم که حالا با صدور بخشنامه جدید دانشگاه آزاد که در جهت پیاده سازی حقوق شهروندی صادر شده امکان ادامه تحصیل برای من ایجاد شده است.

وی اظهارمی‌کند: بخشنامه صادر شده توسط دانشگاه آزاد که برای نخستین بار در طول تاریخ این دانشگاه صورت گرفته است، فرصت بسیار ارزشمندی برای اعاده حق برخی از دانشجویانی است که به هر دلیلی نتوانستند ادامه تحصیل دهند و تحصیل خود را نیمه کاره را رها کردند.

وی می‌گوید: حتما از این فرصت یک ترمه برای ثبت نام استفاده خواهم کرد.

نحوه محاسبه شهریه

 نحوه محاسبه شهریه دانشجویانی که قصد بازگشت به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی را دارند به این گونه است که نیمسال‌های بدون مراجعه بدون احتساب در سنوات و بدون دریافت هیچگونه شهریه‌ای اعم از ثابت و متغیر لحاظ می‌شود و شهریه ثابت نیمسال‌های بدون مراجعه، از دانشجو دریافت نشده و باقیمانده شهریه مطابق دانشجویان ورودی جدید محاسبه می‌شود.

شرایط پذیرش افراد باز مانده از تحصیل

براساس این گزارش، دانشجویان مذکور نباید به دلیل وضعیت نظام وظیفه منع ادامه تحصیل داشته باشند و همچنین از شرایط دیگر پذیرفته شدگان این است که تمامی واحدهای گذرانده شده قبلی دانشجو با حداقل نمره ۱۰ برای مقطع کاردانی و کارشناسی و نمره ۱۲ برای مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته و نمره ۱۴ برای مقطع دکتری تخصصی باشد.این درحالی است که  واحدها باید از متقاضیان تعهد بگیرند که میانگین تجمعی کل خود را به حداقل قابل قبول مطابق استانداردهای آموزش عالی کشور برای صدور مدرک در سال تحصیلی زمان فارغ‌التحصیلی برسانند.

شرایط مهمانی و انتقال

در ادامه این بخشنامه تاکید شده است که چنانچه رشته تحصیلی متقاضی در واحد دانشگاهی دایر نباشد، امکان انتقال و ادامه تحصیل در نزدیک‌ترین واحد دانشگاهی باید فراهم شود و همچنین دانشجویان اگر به هر دلیلی قصد میهمانی موقت یا دائم به واحدهای دیگر داشته باشند، الزاما باید در واحد مبدا ثبت‌نام و امور آموزشی مربوط را انجام دهند و سپس با اعلام علت نقل و انتقال از طریق سامانه نقل و انتقال اقدام قانونی را انجام دهند.

این بخشنامه تنها در نیمسال اول سال تحصیلی ۹۴-۹۳ قابل اجراست. به گزارش آنا، این بخشنامه صرفا یک بار برای نیمسال اول سال تحصیلی ۹۴-۹۳ قابل اجراست. همچنین این بخشنامه شامل دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی یا دانشجویانی که با احکام قضایی یا انضباطی دائم از دانشگاه اخراج یا به دلیل افت تحصیلی اخراج آموزشی شده‌اند، نمی‌شود اما دانشجویی که به دلیل غیبت غیرموجه با احکام آموزشی اخراج شده باشد، در صورتی که تمایل به ادامه تحصیل داشته باشد، می‌تواند از مزایای این بخشنامه استفاده کند.